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올림픽 이펙트 : 한국 건축과 디자인 8090 Olympic Effect : Korean Architecture and Design from 1980s to 1990s

편집부

올림픽 이펙트 : 한국 건축과 디자인 8090
Olympic Effect : Korean Architecture and Design from 1980s to 1990s
2020.12.17 - 4.11 
국립현대미술관 과천 
MMCA Gwacheon



선우훈, 모듈러라이즈드 1988 부분, 2020, 디지털 드로잉, 가변크기
SUNWOO Hoon, Modularized 1988 part, 2020, Digital Drawing, Variable dimension

‘올림픽 이펙트 : 한국 건축과 디자인 8090’전은 88서울올림픽 개최를 계기로 만들어진 여러 층위의 건축적 사건과 디자인 사물을 ‘올림픽 여파(Olympic effect)’라는 키워드로 재조명한다. 전시는 올림픽 자체보다 88서울올림픽이 촉발했던 당시의 도시, 환경, 건축, 사물, 이미지 등 급격히 변화된 풍경의 중첩된 면모들을 펼친다. 이 과정 속에서 전시장의 아카이브는 당대 시각문화, 물질문화, 인공물들이 누구에 의해 어떻게 생산, 수용되었는지 과정을 살피는 매개가 된다.
전시는 ‘올림픽 이펙트’ ‘디자이너, 조직, 프로세스’ ‘시선과 입면’ ‘ 도구와 기술’ 등 4부로 구성된다. 1980년대 초 88서울올림픽을 준비하며 기획된 총체적인 디자인 과정과 물적 토대를 바탕으로 변화한 도시 흔적을 도면, 청사진, 스케치, 영상, 사진 등 다양한 매체를 통해 살핀다. 이러한 기록과 잔상을 재맥락화한 작가들의 커미션 작업이 다양하게 펼쳐진다.

Taking “Olympic Effect” as the keyword, Olympic Effect: Korean Architecture and Design from 1980s to 1990s, revisits the multi-layered architectural events and design objects that have been made marking the 1988 Seoul Olympic Games. Rather than focusing on the Olympics event itself, the exhibition aims to unfold the multiple layers of meanings that are entailed in the rapidly changing landscape that have been sparked by the 1988 Seoul Olympics–urban development, environmental design, architecture, objects and images. The archives displayed across the exhibition halls become a medium for audiences to navigate through the process of how and by whom the visual and material cultures as well as man-made artifacts of the times have been manufactured and accepted.
The exhibition consists of four sections: “The Olympic Effect,” “Designers, Organizations, and Processes,” “Perspectives and Facades,” and “Tools and Technology.”The traces of urban changes based on the comprehensively planned design process and material foundation during the early 80s while leading up to the 1988 Seoul Olympics are re-examined through diverse mediums including drawing, blueprint, sketch, video and photographs, and such archival materials are also reinterpreted and expressed in newly commissioned artworks.

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