로고


컬럼


  • 트위터
  • 인스타그램1604
  • 유튜브20240110

연재컬럼

인쇄 스크랩 URL 트위터 페이스북 목록

(112)11회 광주비엔날레 마리아 린드 예술총감독

김달진

번역본 하단에 영어원문 콘텐츠가 있습니다.
The english interview script is included.

사진: 광주비엔날레

세계 5대 비엔날레, 아시아 최고의 비엔날레라는 수식어가 따라오는 광주비엔날레가 한 달 앞으로 다가왔다. 올해로 11회를 맞은 이번 광주비엔날레의 주제는 “제8기후대: 예술은 무엇을 하는가”로 지난 5월에 37개국 119명(97개 팀)으로 참여작가를 확정했다. 개막을 한 달 앞두고 마리아 린드 예술총감독(이하 ML)을 만났다. ※ 질문에 따라 최빛나 큐레이터(이하 BC)가 함께 답했다.

Q. 예술의 사회적 역할로 조명 받던 ‘침체지역의 경제적 부흥’이 젠트리피케이션(Gentrification)으로 그 효과에 대해 회의적인 의견들이 늘고 있습니다. 감독님이 생각하시는 ‘예술의 사회적 기능’은 무엇인가요?
A. ML+BC: 광주비엔날레11(이하 GB11)에서 젠트리피케이션이 나타나는 ‘토지’는 많은 작가들이 고민하는 소재 중 하나로 떠올랐습니다. 예를 들어, 개발에 대한 충동과 침체(Stagnation)에 대한 인식 사이에서 묘한 불확실함을 느낀 아폴로니아 슈스테르쉬치와 배다리 작가는 광주 두암동 지역의 누리봄커뮤니티센터와 함께 작업을 추진했습니다. 여기서 중요한 점은 외부의 가치기준과 하향방식(Top-down) 도시계획에 떠밀리지 않고 어떻게 지역사회가 그들의 힘으로 공동사회를 계획하고 변화시키는가 하는 부분입니다. 모이고, 의견을 나누고, 함께 결정하는 것에 대한 습관 형성이 우리가 이 장기적인 프로젝트를 통해 이룰 수 있는 것 중 하나입니다. 



차재민(Jeamin Cha), <안개와 연기(Fog and Smoke)> 스틸컷, 2012

차재민 작가는 <안개와 연기>(2012) 작품에서 송도 신도시 개발 계획이 보류 되면서 버려진 공간의 공허함을 증폭시켜 보여줍니다. 이 영상작품에는 적막함과 느린 시선이 탭댄서의 광적인 리듬과 소리의 움직임과 함께 나란히 보입니다. 이 둘 사이에서 강한 긴장감이 형성되고, 그 긴장감이 도는 공간에 당시 상황에 대한 시선이 담겨 있다. 모든 비엔날레는 그 자체가 젠트리피케이션의 진행과 하향방식 개발이 개입된 개발중심적 사고와 연관될 수밖에 없지만 변화에 대한 두려움 없이 언제 어디서든 내실을 갖추는 것 또한 중요하다고 생각합니다. 예술은 동시대 현실에 대응할 수 있는 능력을 가진 이해의 한 형식입니다. 현실의 극히 복잡다단한 특성이 오히려 고맙습니다. 그런 점이 오히려 단순함을 돋보이게 하며, 이해할 수 없었던 것을 알게 하고, 알려지지 않은 것을 상상하게 하기 때문입니다. 이것이 바로 우리가 GB11에서 동시대 현실상을 무대의 중심에 두고자하는 이유입니다!


Q. 이전 광주비엔날레와의 차별화를 위해 신진작가 발굴과 지역 밀착형 전시에 초점을 두고 있다 들었습니다. 어떤 방식으로 실행되나요?
A. ML+BC: 현재 활동을 하고 있지만 아직 미래가 정해져 있지 않은 작가들과의 작업에 초점을 맞춰 진행했습니다. 그렇다고 작가의 능력개발이나 연령차별화에 초점이 있다는 얘기는 아닙니다. 마리 루이스 에크만 같은 경우 60년대부터 작가로 활동해 왔으며 자신의 이전 페인팅 작품을 재제작하고 있고, 로렌스 아부 함단 같은 경우 ‘새롭게 떠오르는 작가’는 맞지만 우리가 본 것은 현재 법률준수가 흔히 얼마나 불합리하게 행해지고 있는지에 대한 그의 독특한 질문 형식이었습니다. 지역미술의 현황에 있어, 광주비엔날레가 국제적으로 큰 성공을 했음에도 불구하고, 광주비엔날레와 지역단체 사이에 풀지 못한 간극이 있음을 알고 있습니다. 광주비엔날레재단은 이 간극을 좁히고자 하며 비엔날레 티타임이 구체적인 사례 중 하나로, 2016년 3월-11월 동안 매 2개월 마다 한 시리즈의 모임이 진행되고 있습니다. 특히 지역학교 선생님들이 열띤 관심을 보이면서, 미술과 광주비엔날레재단이 어떻게 공개되는지에 대한 궁금증을 드러냈습니다. 


Q. 비엔날레 참여작가 선정과정과 선정기준이 궁금합니다.
A. 큐레이터팀에서는 동시대와 강하게 관련된 작가들을 선정했습니다. 이 기준과 함께 목표로 한 것은 그 지역의 자원과 기술과 기법을 고려해 GB11이 지역에 스며들 수 있게 만들어 광주비엔날레 전시공간 안팎에서 보일 수 있도록 하는 것이었습니다. 즉 주제 혹은 목적에 기반해, 지적인 접근으로 ‘선택’을 하는 것이 아닌 작품에 좀 더 민감하게 접근하며 관계를 형성하기 위해 직접 조우하고 경험하는 것을 목표로 했습니다.


Q. 최근 비엔날레와 같은 대형미술행사에 작가와 작품이 마치 기계부속품처럼 대해진다는 일부 비판의 목소리가 있습니다. 이에 대한 감독님의 생각은 어떠신가요?
A. 아주 중요한 의견입니다. 많은 비엔날레들은 중·소규모의 시각예술기관들이 조금은 덜 포드주의적인 방식(Fordistic manner)으로 작품과 작가를 대한다는 것에서 많은 걸 배울 수 있을 것입니다. 이것이 우리가 포럼 ‘크고 작은 모두의 힘으로(9.2-9.4)’를 개최하고 전 세계에서 100여 개의 중·소규모의 기관들을 ‘광주비엔날레 펠로우’로 초대한 이유입니다. ‘기계화의 위험’에 대해 인지하고 있기에, 또한 이 사태를 완벽히 피해가고자 하는 야망 없이, 월례회와 인프라스쿨(1-11월) 동안 그들과 나눈 대화와 교류는 GB11에서 일하는 큰 즐거움 중 하나입니다. 월례회는 광주의 미테-우그로 협력 큐레이터와 함께 기획한 것으로, 지역작가들의 작업에 대한 그룹토론과 광주의 현재이슈를 알아보는 걷기프로그램을 진행했습니다. 인프라스쿨은 GB11 작가와 큐레이터를 서울과 광주에 있는 교육기관인 서울대, RAT school of art, 조선대, 광주 국제센터에 파견하는 방식이었으며, 이를 통해 다양한 방식의 교류활동을 할 수 있었습니다. 전시기간동안, 월례회와 인프라스쿨의 몇 가지는 광주 중심가의 미테-우그로 공간, 서울과 광주에 있는 교육기관, 전시공간 내 혹은 그 근방에서 진행될 예정입니다. 


Q. 2010년부터 한국과의 인연을 시작하신 것으로 알고 있습니다. 한국의 작가와 작품의 특징이라면 어떤 것들이 있을까요?
A. 내가 2010년에 한국을 처음 방문 했을 때는 제도적 실험 작품에 대해 강의를 하러 왔었고, 2013년에 왔을 땐 광주비엔날레의 큐레이팅 코스의 초대교수로 왔었습니다. 구정아, 양혜규 작가와 작업을 한 바 있으며, 2013년에는 장은영과 박보라 작가의 작품을 알게 되었습니다. 두 사람 모두 이번 GB11의 참여작가이고, 이들은 GB11에 참여한 준소정, 이정민, 이주요, 김설아 같은 작가들의 선정에도 영향을 미쳤습니다. 내가 한국에서 제일 흥미롭게 생각하는 작품은 여성작가들의 것이었습니다. 그들의 작품은 기발한 발상과 동시에 세밀하게 실제의 현상들과 연결지어져 있었습니다.


Q. 국제적 활동을 하는 예술감독으로서의 어려움과 보람이라면 어떤 것들이 있나요?
A. GB11의 예술감독이 되어 명예롭고 기뻤습니다. 작가들과 큐레이터팀, 다양한 관계자들과 파트너들로부터 많은걸 배웠고, 광주와 주민들, 도시의 역사를 알게 되었습니다. 내 나라에서 멀리 떨어져 있는데도 뭔가 연결되어 있는 느낌이고, 집처럼 편한 기분이 들기도 했습니다. 한국의 위계질서와 근무문화가 때로 어렵기도 했지만 동시에 거기서 배운 점도 있어 나의 몇 가지 접근방식은 한국에서 담아가는 것인지도 모르겠습니다. 


- 마리아 린드(Maria LIND, 1966- ) 스톡홀롬 출생. 스톡홀롬대 사상학, 기호학, 페미니스트이론학 학사, 동대학원 예술사 및 러시아어 석사, 예술사 박사 과정. 상파울루비엔날레 스웨덴관 감독(2000), 비엔나비엔날레 특별전 감독(2015) 등 역임. 스웨덴 스톡홀롬 텐스타쿤스트홀(Tensta Konsthall)에서 근무(2011-), 현 디렉터.



Seoul Art Guide
With Maria Lind, artistic director, and Binna Choi, curator.

Q. Due to the effects of gentrification, art’s role in society which used to receive spotlight as the vitalization in stagnation region is receiving skepticism. What are your thoughts on art’s role in society?
A. ML+BC: In GB11, engagement with “the land” has emerged as one of the concerns that numerous artists are critically and creatively dealing with, and within that gentrification has a given place. For example, Apolonija Sustersic and Dari Bae have been working with the Nuribom community in the Duam-dong area, Gwangju, who feel a strange limbo between an impulse for development and a sense of stagnation. What’s most at stake here is how the community takes into their own hands what it can mean to live in common and take part in planning and any necessary change, not driven by external measures of value and top down urban planning. Forming a habit of gathering, discussion, and making decision together is one of the things that we might expect to happen through this long-term project. 
Jeamin Cha also through her video work Fog and Smoke (2012) amplifies a vacuous space abandoned by the withheld developmentalist project in the new city of Songdo. In this video, silence and slowness are juxtaposed by a tap dancer’s movement – its frantic rhythm and sound. There’s a strong tension arising between them, and this space of tension has something to say about the situation.
Any biennale in and of itself has to do with the mentality of development which includes a process of gentrification and top down-processes. The newly opened Asia Culture Center is such a case. While it’s important to resist forces which centralize capital and precarize the weaker even weaker, we think it’s equally important to seize and increase our own agency wherever and whenever it’s possible. Without being afraid of change.
Art is a form of understanding with a special ability to deal with contemporary reality, thanks to its radical multi-facetted character. As such it helps us make the simplified more nuanced, the incomprehensible possible to grasp and the unknown imagined. Which is why we in GB11 want to place it center stage!


Q. It has been notified through the press that in order to differentiate with the previous editions of the Gwangju Biennale, focus has been directed upon newly rising artists and local community. What kind of methods are being carried out?
A. ML+BC: Our focus has been working with artists who are active in the present yet engaging with the future. However, this does not mean that the focus has been talent development or ageism. Someone like Marie-Louise Ekman has been active as an artist since the 60s and is now re-making her earlier painting. An artist like Lawrence Abu Hamdan may well fit the “newly rising artist” but we are interested in his singular, mind-awakening form of inquiry into how legality is often performed so absurdly in our time.
In terms of the local art scene, we have on many occasions been hearing about unresolved gaps between the Gwangju Biennale and local groups despite its enormous success internationally. The Foundation had an ambition to work on this gap. Methodologically, we are interested in a wide possibility of what we call mediation. Driven by a feeling that each art work always has plenty to offer, but this potential rarely being sufficiently tapped into, we emphasize mediation between art works and people. Instead of merely scratching the surface of pieces of art we have been facilitating all kinds of points of connections – establishing contact and conflict zones beyond viewing an art work in an exhibition space. In this sense mediation includes well-known formats like guided tours, workshops, meetings, lectures, screenings and discussions but also new ways of engaging with the work in question. Known in different parts of the world as “education”, “learning” and “programming”, mediation in the context of GB11 is based on finding and establishing shared concerns between art works, artists, other cultural producers and people, individuals, as well as groups and organizations. It is not aiming at consensus but rather underlines inquiry, debate and unexplored possibilities.
One concrete example is Teatime with the Biennale, a series of bi-monthly meetings taking place during March-November 2016. The purpose is for the staff of the Gwangju Biennale Foundation, the curatorial team and the neighborhood, its inhabitants and people active there, to have a chance to get acquainted. Different groups are invited to the biennale buildings for informal gatherings on Sunday afternoons, facilitating comments and queries relating to GB11. Each meeting involves a short introduction of both the Gwangju Biennale Foundation and the current edition, and the guests also introduce themselves. Among the invitees are the shop and restaurant owners of the neighborhood, inhabitants in the residential buildings right next door and teachers from local schools. The latter turned out to be particularly committed, with an expressed curiosity provoked by art and how it goes public through the Gwangju Biennale Foundation. Recurring topics brought up by the guests during those meetings have been costs of entrance tickets to the exhibition and the quality of the tours for schools.
A important aspect in this edition is also that there is a curatorial team, in addition to us two consisting of assistant curators Azar Mahmoudian, Margarida Mendes and Michelle Wong who all have been deeply involved in this process of mediation.


Q. Please explain the selection procedure and standards/criteria of the participating artists. 
A. ML+BC: Since September 2015, close to 25 artists have been invited to Gwangju to make new work, artists whose practices according to the curatorial team are strong and relevant today. One ambition with this measure is working towards embedding this edition of the biennale on site, taking into consideration local materials, techniques and skills, to be presented inside as well as outside the Gwangju Biennale Foundation’s exhibition space. The oeuvres and methodologies of this first wave of GB11 artists indicated the direction of the exhibition, and eventually several methodological and thematic patterns or strands have appeared, for exemple “above and below ground”, “the right to opacity” and “new subjectivities”. Subsequently, another 75 artists have been invited to show existing work, which strengthen and complicate the various strands. 
And, studio visits, actual meeting with artists, hearing and learning about their practice as well as exchange, has been central to this process. This means to avoid curating as merely cerebral approach of “selecting” based on a theme or a purpose but encounter and experience-based as to be sensitive to art works but also relationship-building, rather than one selecting another.


Q. Recently, there have been criticisms on how large-scale art events like the biennale have been treating artists and their artworks as if they were components of a machinery. What is your opinion on this topic? 
A. ML+BC: This is a very valid criticism. Many biennale organizations would benefit from learning from how small and medium scale visual arts organizations tend to care for art and artists, in a less fordistic manner. This is one of the reason why we are organizing the Forum To All the Contributing Factors (2-4 September 2016) and created the “Biennale Fellows” by inviting about a hundred small to mid scale art organizations all around the word. Being aware of the “machinery risk”, and hence without having any ambition being perfect in avoiding it, one of our great joys in working on GB11 has been those moments of timeless conversation and exchanges during the monthly Monthly Gathering and Infra-School (January-November 2016). 
The Monthly Gatherings are made in collaboration with the art collective Mite-Ugro, who function as the local curatorial associates of GB11, and are based on the perceived needs of the art scene in Gwangju, including setting up an art and theory book collection based on donations, group discussions about work by local artists and curated walks addressing current issues in the city. Infra-School is based on plugging GB11 artists and curators into existing educational institutions in Seoul and Gwangju, ranging from Seoul National University to RAT school of art to Chosun University and the Gwangju International Center, thereby creating various forms of exchange between visitors and residents. 
The Monthly Gatherings and Infra-School reflect an art-centric and artist-led interest in how art works and practices, as well as artists, can be the basis of an exchange between local, regional, national and transnational agents, using resources which “are already there”, rather than inventing something entirely new. Gathering between 10 and 80 people each time, they put an emphasis on depth and intensity, rather than quantity and representation, or in other words, informality rather than formality. In other words, let minors proliferate to create a mass.
During the exhibition period, some of the components of both the Monthly Gatherings and Infra-School will move from their respective sites, i.e the Mite-Ugro project space in downtown Gwangju and the various educational institutions in Gwangju and Seoul, and take place inside the exhibition space or otherwise in close proximity to art projects being elsewhere.


Q. We have heard that your connection and relationship with Korea started in the year 2010. What is the characteristics of the Korean artists and their artworks?
A. ML: My first visit, in 2010, was based on an invitation to lecture on experimental institutional work, and then I returned in 2013 to be a guest professor at the Gwangju Biennale Curating Course, a very important activity of the foundation. Having known and worked with artists Koo Jeong-a and Haegue Yang before, during the 2013 visit I came across the great work of Siren Eun Young Jang and Bona Park, both of whom are in GB11. It has been very interesting for me to get to know art from Korea better, which is also reflected in the selection for GB11 with participants such as Sojung Jun, Joungmin Yi, Jewyo Rhii and Seola Kim. The work that I find most intriguing in Korea tends to be made by women, and it often has a fascinating quirkyness to it, at the same time as it is precise and engaged with real conditions. 


Q. As an artistic director active in the international world, what are the difficulties that you faced and the fruitful benefits that you reaped?
A. ML: To be the artistic director of GB11 is a privilege and a pleasure. I have learned so much from the artists, the curatorial team, our various associates and partners. To get to know the city of Gwangju, some of its inhabitants and its history, will surely leave palpable traces both in my work and for me personally. There is a place in a faraway country where I feel specially connected, even a little bit at home! 
The research which we have been fortunate enough to make – despite the very short preparation period - has been fruitful, albeit patchy rather than systematic. The hierarchies and working culture in Korea have sometimes been challenging for me but at the same time I take something with me from that too. Maybe some of my approaches have also rubbed off in Korea. 
The Gwangju Biennale is such a great institution with a unique history and possibility to combine the best and most urgent among contemporary art from all over the world with the inhabitants of a particular place. I hope that the foundation will stay in tune with current developments internationally regarding art, curating and how to organize a major cultural event, thereby remaining a significant contributor to art and society.

하단 정보

FAMILY SITE

03015 서울 종로구 홍지문1길 4 (홍지동44) 김달진미술연구소 T +82.2.730.6214 F +82.2.730.9218