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전혁림 : Appropriation

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충무 앞바다의 파도를 보면서 저 멀리 스칸디나비아나 지중해 혹은 알래스카로부터 밀려온 파도가 아닌가 생각할 때도 있다. 충무 앞바다에서 세계를 느끼기도 한다.’ - 전혁림

 

한반도의 남쪽 끝자락, 통영에서 나고 생()을 마친 전혁림(1915~2010) 화백이 작고한지 어느덧 12, 통영의 앞바다에서 먼바다와 연결된 세계를 느끼고자 했던 그를 회고하며 Seoul Art Lab Gallery의 첫 개관전을 선보인다.

 

전혁림 화백의 작품에는 한국의 전통적 대상들과 서구의 여러 추상 양식들이 서로 자유롭게 어우러져 있다. 그는 한국 민화의 전통적 문양과 색채, 기법을 기반으로 칸딘스키와 몬드리안의 추상을 연상시키는 대칭, 균형, 율동 등의 조형 원리를 통해 한국 고유의 추상적인 미를 개척했다. 뿐만 아니라 그가 한국의 피카소라 불리게 된 이유 역시, 한 화면에 여러 방향의 시각을 동시에 담아내는 큐비즘의 몽타주(montage) 기법을 연상시키며, 한국적 서정성에 바탕을 둔 자신만의 독특한 추상 회화를 구축했기 때문이다. 이는 단순히 서구 미술의 한국적 번역이 아닌, 서구의 미술과 한국 미술 사이의 위계를 허물며 전혁림만의 추상으로 전유(Appropriation)’ 한 것이었다.

 

이번 Seoul Art Lab Gallery의 첫 개관전에서는 전혁림 화백의 전성기라 할 수 있는 1980년대와 1990년대 작품들, 그리고 전혁림 생애 노년 2000년대 이후 그의 대표작이라 여겨질 만한 것들을 중심으로 선보인다. 1980년대 작()은 한국의 자연이 조형적 추상으로 조화롭게 어우러진 ‘Korea Fantasy’ 시리즈로 구성되며, 전통적 색채 대비와 민화적 아름다움이 서린 1990년대 작품이 이어진다. 2000대에 이르러 풍경과 대상, 평면과 입체를 넘나들며 그가 도달한 강렬한 조형 감각과 추상미의 정점을 감상할 수 있다.

 

전혁림 화백은 구상과 추상의 경계에서 자신이 본 세계의 대상을 주관적으로 화면 위에 재창조하며, 민족의 향기를 간직하고 색채의 대비와 형태의 조화를 통해, 새로운 한국적 추상과 국제적인 미를 실현했다. 이번 전시를 통해 20세기 중후반 모더니즘 추상 열풍이 불던 시기, 독자적으로 서구와 한국 미술 사이 간극을 허물며, 한국적 조형감각과 현대화의 길을 모색했던 작가 전혁림 화백의 잠재적 가치에 주목하고, 21세기 한국 회화가 진일보하기 위한 새로운 한국적 판타지를 제안하고자 한다.


‘Looking at the waves off the coast of Chungmu, I sometimes think that it could be the waves from Scandinavia, the Mediterranean Sea, or Alaska. And I feel the world off the coast of Chungmu.’

Chun Hyuk-Lim (1915-2010) was born and passed away in Tong Yeong, the southern tip of Korea. 12 years after his death, ‘Seoul Art Lab Gallery’ will be presenting the first opening exhibition in September 2022, recalling the artist who desired to feel the world connected to the far sea from the coast of Tong Yeong.

 

In the works of artist Chun Hyuk-Lim, Korean traditional objects are harmoniously and freely mingled in various Western abstraction styles. Reminding us of Kandinsky and Mondrian’s abstraction, he pioneered the beauty of distinguished Korean abstraction through the principles of formation, such as symmetry, balance, and rhythm, based on the traditional patterns, colors, and techniques of Korean folklore painting.

 

In addition, the reason why he was called Picasso of Korea was that he built his own unique abstract painting with Korean lyricism by Cubism montage technique that simultaneously captured the views in various directions on one screen. This is not just a Korean version of Western art, but an exclusive ‘Appropriation’ of Chun Hyuk-Lim ‘s abstraction, breaking down the hierarchy between Western and Korean art.

 

The first opening exhibition of ’Seoul Art Lab/Gallery’ presents artworks from the 1980s to 1990s, works of Chun Hyuk-Lim’s prime time, and the representative works of his later years of life in the 2000s. 1980s section is consisted of the ‘Korea Fantasy’ series in which Korea’s nature is harmoniously combined with a formative abstraction. Then, it is followed by 1990s artworks with traditional color contrast and the beauty of folklore painting. In the 2000s, you can see the peak of the intense formative sense and abstract beauty that he reached across the landscape, objects, planes, and stereograms.

 

Artist Chun Hyuk-Lim recreated the world that he observed in his own way on the canvas at the boundary between figurative and abstract art, and realized new Korean abstraction and international beauty by maintaining the traditional scent of his people with contrasting colors and harmonizing forms.

 

Through this moment, we would like you to focus on the potential value of artist Chun Hyuk-Lim, who independently sought a way of Korean formative expression and modernization by breaking down the gap between Western and Korean art during the mid 20th century to the late 20th century when modernist abstraction was blowing. Through this exhibition, we would like to propose a new ‘Korean fantasy’ to take Korean painting in the 21st century to the next level.

 

 




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